30. Lisää liikuntaa

Kiinnostavaa, mutta ihan väärin, sanoi eräs hyvinvointipalveluja myyvä konsultti blogiani luettuaan.

Pitäisi kuulemma mieluummin liikkua enemmän.

Liikunnan lisääminen on erittäin kannatettava idea. Tässä törmäämme kuitenkin ongelmaan, jota voisi kutsua vaikkapa urheilijan vinoumaksi.

Töissä jaksamista saarnaavat ja oikeasta ruokavaliosta lihaville puhuvat kouluttajat ovat usein hyväkuntoisia normaalipainoisia ihmisiä, jotka ovat jo aamulla ennen koulutusta käyneet joogassa ja pitävät palaverinsakin reippaasti metsässä kävellen.

Jos ei ole itse koskaan ollut ylipainoinen ja kokonaan liikkumatta, vaatii todella kovaa ammattitaitoa ja eläytymistä kehittää täysin liikunnan rutiinin kadottaneelle kiireiselle bisnesmiehelle liikuntaohjelma, joka olisi riittävän helppo aloittaa ja riittävän motivoiva jatkuakseen.

Kun aikaa ei ole, liikkua ei jaksa, ja tuntuu, ettei liikkumalla millään laihdu, pinkeän personal trainerin jumppaohjelmat ja syömisohjeet jäävät kovin helposti pelkiksi hyviksi suunnitelmiksi.

Siksi päätin itse aikoinaan aloittaa toisin.

Paino ensin alas syömällä vähemmän, sen jälkeen lisää liikuntaa, sanon minä.

Toistan silti varmuuden vuoksi: Suosittelen liikuntaa kaikille.

Liikunta pitää vireänä, lihasjumppa ryhdin kunnossa, ja säännöllinen venyttely tekee keski-ikäiselle keholle hyvää. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän kroppa taipuu, eivätkä lihakset enää kasva vaikka tekisi mitä.

Varsinkin säännöllinen venyttely ja selkä- ja vatsalihasten kunnossa pitäminen on suositeltavaa. On ihan selvää, ettei pelkkä sähköpostien naputtelu tarjoa riittävästi lihasharjoittelua, kun toimistotyöläisen selkä alkaa jumittaa.

Liikkukaa siis ihmeessä. Käykää kuntopiirissä, lenkillä, pelaamassa jalkapalloa kavereiden kanssa. Easy-joogassa, leijasurffaamassa, boulderoimassa. Mikä vain toimii ja mitä tulee edes joskus tehtyä. Hätätapauksessa myös golf käy (kunhan kävelee eikä aja golfkärryllä).

Kaikki liikunta on ihmiselle hyväksi eikä SyVä-menetelmä missään nimessä ole liikuntaa vastustava vakaumus. Liikunta on mielestäni kuitenkin enemmän hyvinvoinnin väline ja keino pysyä kunnossa kuin laihdutuskeino. Jos pitää pudottaa painoa, syömisen vähentäminen on tehokkaampaa.

Väärin tai ei, sillä tavalla minun painoni putosi. Sen seurauksena myös liikun nykyään enemmän.

Matias

Yhteiskunnallisista ilmiöistä, kirjoittamisesta, asioiden kehittämisestä, innovaatioista ja teknisistä apuvälineistä kiinnostunut keski-ikäinen mies, diplomi-insinööri, bisnesmies ja perheenisä, joka vapaa-aikanaan urheilee hyvistä aikomuksista huolimatta edelleen vähemmän kuin suunnittelee.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s