5. Ylipaino

Olin eilen vanhojen opiskelukavereiden kanssa ravintolassa pitkällä lounaalla (normaalit ruokajuomat). Koska pöydän ympärillä oli pelkästään SyVä-menetelmän kohderyhmää eli keski-ikäisiä miehiä, jotka eivät liiku tarpeeksi, tuli jossain vaiheessa taas puhetta syömisen määrästä.

Keskustelu soljui nopeasti muihin aiheisiin, mutta jäin miettimään, miksi painonhallinta on meille niin vaikeaa. Olen ajatellut, että kaikkein vaikeinta on yleensä alkuun pääseminen, ensimmäiset viikot, ensimmäiset kilot.

Eilisen pöytäkeskustelun perusteella tajusin kuitenkin, että jo sitä ennen on monilla yksi iso vastus. Motivaatiota on vaikea löytää, jos ei ensin myönnä ongelmaa.

SyVä-menetelmä onkin hyvä aloittaa AA-tyyppisellä tunnustuksella: Nimeni on N.N. Olen ylipainoinen.

Jos faktaa on vaikeaa myöntää, kun tuntee sisäisesti olevansa yhä nuori ja timmissä kunnossa tai koska paino on kertynyt vaivihkaa tai koska kaikki keski-ikäiset lihoavat (selityksiä on monia, jos totuutta haluaa vältellä), voi helposti laskea, onko ylipainoinen vai ei.

Painoindeksi BMI (body mass index) lasketaan näin:

Paino kiloina jaetaan pituuden neliöllä (pituus metreinä). Eli siis jos 184 cm pitkä keski-ikäinen mies painaa 90 kg, BMI on 90/1,84×1,84=26,6.

Ylipainon raja on 25. Jos sen yli menee, on mies ylipainoinen, ja se on epäterveellistä. Se on fakta, vaikka itsestä tuntuisi miltä.

Tosiasioiden tunnustaminen on painonhallinnan alku.

Mainokset

2 thoughts on “5. Ylipaino

  1. Päivitysilmoitus: 6. Miksi – SyVä-menetelmä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s