38. Hampurilainen

Olen kehittänyt poikani kanssa yhteisen paheen.

Kun vaimo on matkoilla, käymme Burger Kingissä vetämässä päivälliseksi Whopperit.

Ravitsevia hampurilaisaterioita nauttiessani olen tietysti joutunut miettimään hampurilaisannosten sisältöä, vähemmän syömistä ja burgeripaikkojen dynamiikkaa.

Hampurilaisateriat ovat vähemmän syömisen kannalta vaikeita, koska annoskoot on valmiiksi määritelty (nälän mukaan voi lähinnä valita vain normaalia isompia annoksia) ja aterian sisältö on niin vakiintunut, että standardista poikkeaminen vaatii erityistä viitseliäisyyttä. Hampurilaisravintoloihin liittyy usein myös sosiaalinen tilanne, jossa napostelu ja epäterveellinen syöminen ikään kuin kuuluu asiaan.

Vaihtoehtoja kuitenkin on.

Helpoin tapa on jättää ranskalaiset ateriasta veke ja pyytää tilalle jotain kevyempää. Ainakin salaattiannoksen saa ranujen tilalle melkein joka paikasta. Poika ottaa yleensä mieluiten porkkanapussin.

Ihan helpoksi salaatin syömistä ranskalaisten sijaan ei ole tehty. Salaattiannosten taso vaihtelee tavallisissa hampurilaisravintoloissa säälittävästä siedettävään. Esimerkiksi Hesburgerin salaattiannos on tragikoomisella tavalla humoristinen. Myönteisesti ajatellen senkin voi tietysti nähdä vain haasteena ja kokeena sille, kuinka tottunut vähemmän syöjä itsestä on tullut.

Monista hampparimestoista saa myös sämpylän väliin vaihtoehtoisia proteiineja, jotka kyllä nekin monesti ovat joko rasvassa paneroituja tai kuivia, mutta vaihtoehtoja yhtä kaikki.

Ja aina voi pyytää tavallista hampurilaista kustomoituna, vaikka ilman majoneesia.

Helppo tapa syödä vähemmän olisi luonnollisesti jättää koko hampurilaisannos väliin ja syödä salaattia. Tai jättää kokonaan menemättä purilaispaikkaan. Se on kuitenkin mielestäni SyVä-menetelmän perusfilosofian vastaista liioiteltua askeesia. Kaikkeahan saa syödä, ja rötöstely silloin tällöin on paikallaan.

Ehkä paras neuvo hampurilaisten suhteen onkin syödä juuri sitä mistä nauttii, mutta tiedostaen mitkä osat hampurilaisateriasta ovat niitä energiatiheitä, jotka lihottavat eniten. Ja kenties yrittää käydä burgerilassa vähän harvemmin.

Hampurilaisia voi mainiosti tehdä myös kotona. Silloin voi rakentaa burgerinsa juuri sellaisista aineksista kuin haluaa. Voi vaihtaa sämpylät tummempiin ja majoneesin kevyempään kastikkeeseen, tai vaikkapa kokeilla kalapihvejä jauhelihan sijaan. Voi myös tehdä ihan vaan pienempiä pihvejä.

Kuten oikeastaan kaikkea muutakin ruokaa, hampurilaisiakin voi syödä monella tapaa vähemmän.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s