9. Vaaka

Edellisessä luvussa tuli mainittua data ja vaaka.

Painonhallintaan myydään kaikenlaisia vempeleitä, joista osa on oikein hyviä, osa vastaavasti täyttä hömppää, ja ulkopuolisen on vaikea neuvoa, mikä kenellekin oikeasti auttaa. Itselleni tärkein SyVä-menetelmän apuväline on selvä: internetsiä puhuva vaaka.

Ennen kuin aloitin vähemmän syömisen, minulla ei ollut vuosikausiin ollut minkäänlaista vaakaa enkä koskaan punninnut itseäni. Osasyy oli varmasti, ettei asia juurikaan ollut kiinnostanut (painolla ei ollut niin väliä), mutta isompi ongelma oli, että satunnaisesti vaa’alla käydessä tuntui, että vaaka näyttää mitä sattuu. Mittaamisessa on vaikea nähdä mitään hyötyä, kun painolukema hyppii sinne tänne.

Niin se hyppiikin. Siksi olennaista on nähdä trendejä, tunnistaa tyypilliset vaihtelut ja oppia hahmottamaan, miten syöminen, punnitsemisaika, wc:ssä käynti ja kuun asento vaikuttavat painoon. Sen tajuaa vasta kun näkee painon vaihtelun hieman pidemmältä ajalta. Siinä auttaa vaaka, joka tallettaa mittaukset muistiin.

Itselleni punnitseminen muuttui hyödylliseksi ja painonhallinnan kannalta mielekkääksi, kun ostin kännykkään raportoivan vaa’an. Vaikkei itsensä punnitseminen perinteisellä vaa’alla koskaan tuntunut relevantilta, painokäyrä luurissa on ollut tärkeä motivaattori vähemmän syömisen kannalta.

Vaakaa ostaessa kannattaa sijoittaa laatuun. Hienoinkaan nettivaaka ei ole järjettömän kallis, mutta moni halpa vaaka antaa täysin satunnaisia mittaustuloksia. Esimerkiksi vaa’an siirto lattialla tai se, onko vaaka suorassa (heh) saattaa muuttaa painolukemaa. Vaaka on turha, jos sen antamiin lukemiin ei voi luottaa.

Syömisen vaikutusten hahmottamisessa auttaa myös painon mittaamisen säännöllisyys. Jotta lukemiin saisi edes jotain tolkkua, on hyvä käydä vaa’alla aina suurin piirtein samaan aikaan. Itse käyn aina ensimmäiseksi aamulla heti kun nousen sängystä, ja viimeksi illalla, juuri ennen nukkumaan menoa.

Vaikka paino joskus pompsahtaa päivän aikana parikin kiloa ylöspäin, esimerkiksi isomman aterian, baari-illan, tai myöhäisen iltapalan takia, tai kun vain on enemmän nestettä kehossa, ei siitä ole syytä hätääntyä. Painon hyppelyn syyt oppii hahmottamaan aika nopeasti, kun painoa mittaa säännöllisesti.

Olennaista on, että painokäyrä pidemmän päälle laskee pikkuhiljaa.

Matias

Yhteiskunnallisista ilmiöistä, kirjoittamisesta, asioiden kehittämisestä, innovaatioista ja teknisistä apuvälineistä kiinnostunut keski-ikäinen mies, diplomi-insinööri, bisnesmies ja perheenisä, joka vapaa-aikanaan urheilee hyvistä aikomuksista huolimatta edelleen vähemmän kuin suunnittelee.

2 thoughts on “9. Vaaka

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s