36. Lautaset

Tämän blogin aloittamisen jälkeen olen ajautunut aika moneen keskusteluun ylipainosta, painonhallinnasta ja laihduttamisesta. Olen myös saanut monenlaista palautetta. Moni on kertonut omista tavoistaan vähentää syömistä.

Ajattelin, että voisin tähän väliin listata muutamia keinoja, joita olen kuullut muiden kehuvan. Lautasellinen keinoja, s’il vous plaît:

1) Salaatti ensin

Kuten oli joskus tuoremehujen yhteydessä puhe, vatsa tunnistaa ruoan määrän ja painon aiheuttaman venymisen, mutta ei ruoan sisältämien kalorien määrää. Rasvainen ja lihottava mättö tuntuu siis vatsassa kylläisyyden suhteen samalta kuin sama määrä terveellistä ja vähäkalorista ruokaa. Kun syö ensin salaatin ja vasta sitten proteiinit ja muut, vatsa täyttyy kevyemmästä ruoasta eikä tule syötyä liikaa.

2) Hitaasti syöminen

Sanotaan, että kestää hetken ennen kuin kylläisyyden tunne välittyy vatsasta ja suolistosta aivoihin asti. Siksi syömiseen kannattaisi käyttää aikaa. Jos syö hitaasti, pitää taukoja ja ehkä jopa keskustelee ruokailun yhteydessä, vatsaan saapuneella ruoka-annoksella on enemmän aikaa välittää signaali perille. Ja niin nälkä menee ohi ennen kuin ehtii syödä liikaa. Aikaa voi käyttää myös siihen, että pureskelee ruokansa kunnolla. Sen lisäksi että sekin hidastaa ruokailua, huolellisemman pureskelun pitäisi myös auttaa ruoansulatusta.

3) Lautasmalli

Monille on kuulemma ollut avuksi ns. lautasmalli, jossa salaatit ja muu ruoka laitetaan samalle lautaselle, mikä aiheuttaa sen, että raskasta ruokaa tulee otettua vähemmän. Tämä saattaa toimia varsinkin työmaaruokaloiden buffeteissa, joissa on oma salaattipöytä ja erilliset salaattilautaset. Kun salaatin ottaa omalle lautaselleen, pääruokaa ottaa usein huomaamattaan liikaa. Kannattaa siis jättää salaattilautanen ottamatta, ja pinota isommalle lautaselle ensin salaattipöydän antimet ja sen jälkeen samalle lautaselle muuta ruokaa vain sen verran kuin mahtuu.

4) Pienemmät lautaset

Osa vähemmän syömisestä on psykologiaa. Ihminen syö silmillään. Sama määrä ruokaa pienemmällä lautasella näyttää enemmältä. Jos siis lautasen halkaisijaa pienentää vähän, myös ruoka-annos huomaamatta pienenee (kunhan pystyy olemaan ottamatta lisää). En lähtisi tämän takia kirppikselle myymään suvun vanhaa serviisiä, mutta tätäkin voi testata, jos kotona on erikokoisia lautasia. Väittävät, että noin 25 cm on sopiva halkaisija.

5) Keitot

Siinäkin on pointtinsa, että esim. lounaan kokoa yrittää pienentää ottamalla perinteisen pottuannoksen sijaan vain keiton ja salaatin. Salaatin edut tulivat jo käsiteltyä yllä; keittojen erinomaisuus perustuu samaan ideaan siitä, että ne ovat täyttäviä suhteessa sisältämäänsä energiamäärään. Keiton vesi ilmeisesti imeytyy muihin aineksiin ja saa aikaan sen, että ruoka tuntuu täyttävämmältä ilman, että kaloreita tulee tolkuttomasti. Jos vetää veden ja kiinteät erikseen, annoksen koko saattaa kasvaa.

Keinot on monet. Itse en ole kaikkia yllä olevan listan ideoita noudattanut (enkä edes kokeillut), mutta ehkä näistä on jollekulle hyötyä omaa sopivaa vähemmän syömisen tapaa etsiessä. Koskaan ei tiedä, mikä keino kenellekin sopii. Jos keino tuntuu turhalta kikkailulta, sen voi unohtaa. Jos keino tuntuu toimivalta, sitä kannattaa käyttää.

Oikea keino on se, joka saa syömään vähemmän.

Mainokset

One thought on “36. Lautaset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s