45. Kasvikset

Jaksoissa 40 ja 41 kerroin jo siitä, kuinka vähemmän syöminen alkaa automaatisesti ohjata kevyempiin ateroihin. Liha alkaa korvautua kalalla ja kasviksilla.

Pari sanaa kasviksista vielä:

Olen viime aikoina kokeillut kotona vegeruokien valmistamista ja tutustunut kasvisruokailijoiden suosittelemiin aineksiin. Yleishavainto on, että mahdollisuuksia on paljon ja kasvisruoasta saa erittäin maukasta, kunhan asiaan hieman perehtyy.

Kotiruokaa voi keventää kasviksilla monella eri tapaa.

Kasviksia voi lisätä perinteisiin ruokiin. Aloittaa voi vaikka sillä, että lisää vähän kasviksia liha-makaronilaatikkoon. Maistuu aika samalta, mutta kevenee ja sisältää enemmän vitamiineja. (Tämä on taas se energiatiheysjuttu, joka on yksi vähemmän syömisen kannalta olennaisimmasta käsitteistä ymmärtää.)

Samalla tavalla voi suosia kastikkeita, joissa on mukana kasviksia. Vaikkapa bolognesea kermaisen lihakastikkeen sijaan. Bolognesen tomaatti on ehkä alunperin ollut vain halvempi ainesosa, mutta se myös keventää kastiketta (ja on tomaatti tietysti lihaa halvempaa edelleenkin). Mitä enemmän tomaattia, sen kevyempi soosi.

Seuraavassa vaiheessa lihan voi sitten korvata kokonaan kasviksilla. Sekin käy yllättävän helposti.

Makaronilaatikon voi valmistaa kokonaan ilman lihaa vaikkapa soijarouheella. Se maistuu niin samalta, ettei eroa välttämättä edes huomaa, jossei tiedä, ettei mukana ole lihaa. Sama juttu bolognesen kanssa.

Jos soija ei iske, muitakin korvaavia reseptejä on vaikka kuinka paljon. Pitää vain uskaltaa testata. Mainio esimerkki on porkkala (Asiaa tuntemattomille: Porkkala on uunissa suolassa kypsytettyä porkkanaa, joka siivutetaan ohueksi ja marinoidaan. Sen jälkeen se käytetään lohen tavoin.). Näyttää ihan kalalta, ja maistuu, jossei nyt ihan lohelta, oikein maukkaalta.

Lopulta voi tasolla kolme tehdä ruokia, joissa lihaa tai kalaa ei yritetäkään korvata millään vaan tehdään kasvisruokaa kasvisten ehdoilla.

Vaikka kasvisten käytön lisäämisen pääidea itselläni on ollut ruokavalion keventäminen, kasvisruokien kokeilu on ollut myös virkistävää vaihtelua.

On myös ollut ilo huomata, että kasviksista saa tehtyä jos minkälaista mättöruokaa silloin kun pipertäminen kyllästyttää. Esimerkiksi bataattiburgeri ranskalaisilla, jota kokeilimme perheen kanssa muutama päivä sitten, on sen verran tuhtia ruokaa, että sen pitäisi kelvata myös ns. äijille.

Kunhan ennakkoluuloistaan pääsee eroon.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s