51. Lähtötilanne

Tarinan seuraamisen kannalta on ehkä kiinnostavaa, miltä tasolta olen tähän projektiin lähdössä. Otetaan siksi tähän alkuun lyhyt katsaus taustoihin ja nykykondikseeni.

Kun sain SyVä-menetelmällä painoni putoamaan pari vuotta sitten ja urheilu alkoi taas maistua, aloitin lenkkeilemällä. Vauhti parani ilman selkäreppua kohtuullisen nopeasti ja sitä kautta lisääntyi myös into juosta. Vuoden 2018 keväästä alkaen olen treenannut juoksua varsin systemaattisesti.

Viime vuoden syyskuussa kävin juoksemassa elämäni ensimmäisen juoksukisan, puolimaratonin Espoon Rantamaratonilla. Se meni paremmin kuin odotin: 1.39 ja risat. Muutaman viikon päästä on tarkoitus kokeilla samaa uudelleen ja katsoa mikä on nykykunto. Hiljaisena toiveena on tietysti, että tulos paranisi (pahoin pelkään kuitenkin, ettei niin käy, sillä juoksutreeniä kertyi tänä kesänä vähemmän kuin viime vuonna – siitä lisää myöhemmin).

Juoksukuntoni ja peruskestävyys on joka tapauksessa jo nyt varsin hyvä. Triathlon-harjoitusten painopiste onkin pyöräilyssä ja uinnissa, joissa on enemmän parannettavaa (ehkä siis myös helpompi saada parannusta aikaan?).

Pyöräilyn harjoittelun olen vasta aloittanut. Työmatkoja lukuun ottamatta treeniä pyörällä on toistaiseksi ollut lähes olematon määrä. Tämän kesän kuntosarjan testikisoissa 20 km tsygällä meni kesäkuussa aikaan 41.30 eli noin 29 km tunnissa ja 10 km heinäkuussa vei 18 ja puoli minuuttia, eli keskinopeus oli 32,5 km/h. Välissä oli jonkin verran kilometrejä pyörän selässä ja hieman myös varustepäivityksiä. Niistäkin kerron (paljon) lisää myöhemmin.

Ensi kesänä olisi varmaankin realistista toivoa, että yli kolmeakymppiä jaksaisi sotkea pyörällä vähän pidempäänkin.

Uinnin suhteen onkin sitten tekemistä. Kuten edellisessä luvussa totesin, uinti on minulle aivan uusi laji. Vielä viime kesänä uintini oli ainoastaan kastautumista mökkilaiturilta enkä osannut kroolata lainkaan. Nyt olen käynyt uimakoulussa vapaauinnin peruskurssin, jonka aikana selvisi, etten osaa kroolata lainkaan. Avovesiuintia kokeilin ensimmäisen kerran toukokuussa kaksi viikkoa ennen ensimmäistä kuntosarjan kisaa, ja tulokset olivat sen mukaiset.

Tähän osioon pannaan nyt syksyllä sen verran paukkuja, että olen ilmoittautunut kahdelle uimakurssille. Keskiviikkoisin on triathlon-uintikurssi ja sunnuntaisin vapaauinnin tekniikan jatkokurssi. Sillä pitäisi saada uinti sellaiseen kuntoon, että 750 metriä menisi kesäkuussa koko matkan jonkinlaista vapaauintia. Siihen olisin jo aika tyytyväinen, ajalla ei ole niin väliä. Laitetaan nyt silti sillekin osuudelle sopivan haastava pyöreä tavoite: 15 minuuttia.

Näillä mennään. 

P.S. Jos yllä olevan perusteella laskee kesäkuun sprintille jonkinlaista aikatavoitetta (joku jo ehti sitä kysyäkin), niin: uinti 15 min, pyöräily 37, juoksu 22, vaihdot 5 eli yhteensä 1.19. Sillä olisi tullut Kuusijärvellä tänä vuonna kilpakuntosarjassa kategoriassa M50 toiseksi. Eiköhän se ole ekaan kisaan riittävän kova tavoite…

One thought on “51. Lähtötilanne

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s