95. Valmennusryhmä

Kuten viimeksi totesin, tulosten parantaminen ja siirtyminen leppoisista kuntosarjan kisoista seuraavalle tasolle vaatii suunnitelmallisempaa harjoitusohjelmaa. Jotta varsinkin uinnit sujuisivat ensi kaudella, harjoitteluun pitää saada lisää ryhtiä ja struktuuria.

Siksi päätin syyskuussa liittyä valmennusryhmään.

Olen aiemminkin uimakouluissa huomannut, että pieni ryhmäpaine tekee hyvää. Kun ympärillä on parempia uimareita ja jonossa mennään, tulee roikuttua mukana ja tsempattua enemmän. Yksinään uidessa harjoittelu jää helposti vähän lepsuksi, uiskenteluksi. En yksinkertaisesti vain ole sitä tyyppiä, joka yksinään puurtaa ja ajaa itsensä äärirajoille.

Jo nyt, muutaman yhteisen uintikerran jälkeen, voin sanoa, että ryhmätreneissä uidaan enemmän ja kovempaa kuin uisin yksin. Ja se on hyvä. Oppiminen tehostuu (tiedättehän: uimaan oppii uimalla).

Toisekseen, ryhmässä kuulee muiden harrastajien kokemuksia ja ajatuksia. Jos välillä tulee sellainen olo, ettei koko hommassa ole mitään järkeä tai usko omaan suorituskykyyn häilyy, valmennusryhmässä näkee, että muutkin ihan tavalliset ihmiset ovat vastaavista triathlon-suorituksista selvinneet. Kuulee myös muiden krempat ja epäonnistumiset, joista ei yleensä someen kirjoitella.

Ja kun tuntuu, että aikaa harrastukseen menee turhan paljon, on aina hyvä nähdä ympärillä muita hulluja (hullumpia?).

Kolmas iso etu harjoitteluryhmässä on valmentaja. On iso juttu, kun on joku, joka suunnittelee ohjelmat ja antaa palautetta. Treeneihin on kiva mennä, kun ohjelma on valmiiksi mietitty ja pitää vain tehdä suunnitelman mukaan. Kun vielä sen lisäksi saa henkilökohtaisia ohjeita, kehitysvinkkejä ja harjoituksia läksyksi, harjoitteluun tulee ihan uusia ulottuvuuksia.

Ennen kaikkea valmennusryhmä antaa harjoittelulle muodon ja ryhdin. Tuntejakin kertyy lähes huomaamatta nyt aiempaa enemmän.

Matias

Yhteiskunnallisista ilmiöistä, kirjoittamisesta, asioiden kehittämisestä, innovaatioista ja teknisistä apuvälineistä kiinnostunut keski-ikäinen mies, diplomi-insinööri, bisnesmies ja perheenisä, joka vapaa-aikanaan urheilee hyvistä aikomuksista huolimatta edelleen vähemmän kuin suunnittelee.

4 thoughts on “95. Valmennusryhmä

  1. Päivitysilmoitus: 99. Harjoitusohjelma 3 – M50
  2. Päivitysilmoitus: 109. Big Training Day – M50
  3. Päivitysilmoitus: 110. Naks? – M50
  4. Päivitysilmoitus: 118. Siirtymä – M50

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s