47. Tasapaino

Edellisessä kirjoituksessa totesin, että laihtuminen muuttuu SyVä-menetelmässä pidemmän päälle vaikeammaksi. Niin tietysti pitääkin käydä. Eihän ole tarkoitus, että vähemmän syövä ihminen laihtuu loputtomiin.

Ne, jotka ovat tätä blogia pidempään seuranneet, ovat varmasti huomanneetkin, että kirjoitusten aihepiiri on vähitellen siirtynyt painon pudottamisen keinoista kohti yleisempää hyvinvointia. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, etten enää nykyään juurikaan yritä laihtua (paino putoaa edelleen pikkuhiljaa, mutta se ei ole enää itseisarvo).

Jos siis olet vasta löytänyt SyVä-menetelmän ja aloittelemassa vähemmän syömistä, kannattaa myös blogia lukea alkupäästä. Siellä aiheena on, miten pääsee alkuun, mistä tilanteista vähemmän syöminen on helpointa aloittaa, ja mitkä ovat suurimmat haasteet, kun on pidempään syönyt koko ajan vähän liikaa.

Näissä uudemmissa kirjoituksissa keskityn enemmän tilanteen stabilointiin ja SyVä-menetelmän myötä mukaan tuleviin yleisiin hyvinvoinnin keinoihin ja muihin pohdintoihin.

Jossain vaiheessa pitää löytää uusi tasapaino.

SyVä-menetelmä on oikeastaan kaksivaiheinen prosessi. Vaiheessa yksi syödään vähemmän ja laihdutaan. Vaiheessa kaksi syödään vähemmän ja pysytään samanpainoisena.

Vaikkei laihtuminenkaan välttämättä ole helppoa, jälkimmäinen saattaa silti olla se hankalampi vaihe. Olen itsekin vasta etsimässä sopivaa ruoan määrää ja sellaisia ruokailutottumuksia, jolla painoni pysyisi suurin piirtein nykyisellä tasolla ilman suuria heilahteluja ja ilman kontrolloivaa laihdutuskuurifiilistä.

Voin kertoa, että ihan helppoa se ei ole ja vahinkoja sattuu.

SyVä-menetelmän toisessa vaiheessa etsitään niitä rutiineja, joilla syöminen, liikkuminen ja elämä pysyvät tasapainossa ja paino uudella alemmalla tasolla ilman, että asiaa pitää koko ajan miettiä. Samalla joistakin tiukimmista keinoista, jotka menetelmän alkuvaiheessa toimivat hyvin, voi pikkuhiljaa luopua.

Olen alkanut käydä taas töissä lounaalla. Syön vain keiton tai salaatin, mutta en enää jätä lounasta aina kokonaan väliin. Se on sosiaalisempaakin, mutta myös osa uutta tasapainoa.

Olen käynyt välillä buffetissakin. Kiva juttu on ollut huomata, ettei siellä enää tule samanlainen ähky kuin aikoinaan.

Jotkut muutokset jäävät pysyviksi. Kun kerran oppii syömään vähemmän ja luopuu joistakin huonoista tavoista, ei myöhemmin enää yksinkertaisesti tee mieli niihin palata. Näitä ovat itselleni olleet esimerkiksi alkoholi sekä kerma, makkarat ja muut rasvaiset ruoat. Niitä vain en enää nykyään käytä yhtä paljon, vaikka painon puolesta voisinkin.

Tavaksi on myös jäänyt yleinen rutiini olla ottamatta lisää ruokapöydässä. Kokonaista pitsaa en ole syönyt yli vuoteen.

Jotkut osat uutta tasapainoa tulevat täysin yllätyksinä. Näistä ihmeellismmät itselleni ovat olleet lihan syömisen lopettaminen ja alkoholiton olut.

Tasapaino on SyVä-menetelmän lopullinen tavoite. Sen suhteen olen vielä itsekin noviisi. Painossa on viime vuoden aikana ollut vielä turhan paljon heiluntaa, esimerkiksi lomien aikana mopo ravistaa edelleen liikaa. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että tasapaino alkaa löytyä jostain -15 kilon ja -20 kilon väliltä.

Aika näyttää, kuinka äijän käy. Tasapainoinen mies?

One thought on “47. Tasapaino

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s