Pyörä sai tänään syysvarustuksen. Vaihdoin karkeammat renkaat ja laitoin lokarit.
Kun uuden pyöräilevän elämäni ensimmäinen sesonki hybridipyörällä oli takana, totesin, että työmatkoilla pääkaupunkiseudun katuviidakossa tarvitaan toisenlaista kalustoa. Hipsteripyörät ovat baarissa käyviä varten, vauhdikkaisiin aamu- ja iltapäivälenkkeihin kaupungissa tarvitaan ainakin vähän järeämmät renkaat ja luonteeltaan hieman urheilullisempi pyörä.
Alkoi taas tiukka markkinatutkimus ja vaihtoehtojen selvittely. Ja selvisihän se mitä tarvitsin: juuri oikea pyörä tähän tarkoitukseen on cyclocross!
Kamppailin pyöräkuumetta vastaan talven yli, mutta keväällä myin sitten hybridin pois (hyvä diili, sain pyörästä enemmän kuin siitä maksoin – ja pidin vielä nastarenkaat ja lokarit) ja lähdin pyöräkauppaan. Katsomaan vaihtoehtoja vain.
Mukaan tarttui Cuben Cross Race Pro.
Sen geometria ja tanko sopivat paremmin reippaampaan ajoon. Runko on alumiinia, mutta vanhaan pyörään verrattuna kivan kevyt. Edes minä en pystynyt tällaisen työmatkapyörän kohdalla perustelemaan itselleni, miksi rungon pitäisi olla hiilikuitua.
Osasarjana tässä tsygässä on Shimanon 105, joka on nykyään aika normaali perushyvissä pyörissä, mutta tuntui minusta superhienolta, koska tämä oli itselleni ensimmäinen pyörä, jossa on jarrukahvoihin integroidut vaihdevivut. Ne ovat tosi kätevät. Tuntui kuin olisin hypännyt kerralla tulevaisuuteen.
Toinen erinomainen ominaisuus tässä pyörässä ovat hydrauliset levyjarrut, jotka ovat mukavat ja hyvin jarruttavat aina, mutta erityisesti märällä kelillä, mikä ei ole huono asia, jos sesonkia yrittää vähänkään venyttää alku- ja loppupäästä. Levyjarrut ovat nyt muutenkin se juttu, joka on kovasti tulossa pyörämarkkinoille joka paikkaan, seuraavaksi myös kaikkiin maantie- ja triathlonpyöriin.
Oikeasti cyclocross-pyörillä pitäisi ajaa sorassa ja mudassa miljoonaa, aina välillä kallioiden ja kantojen yli pyörä olalla juosten, mutta vähintäänkin toiseksi paras käyttöympäristö on keskustan kaduista ja lähiöiden pyöräteistä koostuva rivakka työmatka. Alepa-pyörien väistely loskassa täyttänee hyvin cyclocrossin määritelmän.
Tämä pyörä on ollut mainio pyörä. Hetken ajattelin, ettei ihminen oikeastaan mitään muuta pyörää tarvitsekaan. Tämähän sopii kaikkiin tilanteisiin!
Kaipa tällainen on myös ihan jees triathlon-harrastajan kisapyöräksi?
Vähänpä tiesin. Saaga jatkuu…
Ja seuraava pyöräsi on sitten maantiepyötä / TT-zygä 🙂 niin se vaan menee, hehe
TykkääTykkää
Sitä ennen tarinassa on luvassa vielä sellainen välivaihe, jossa cyclocrossia pimpataan paremmin maantieajoon sopivaksi. Stay tuned…
TykkääTykkää